KAPALI OTOPARK

Eğer bir binanı altı otopark olarak kullanılacaksa , tasarıma başlanırken 8.20m'lik akslar seçilmesi uygun olur. 820cm de aks aralığına 3'er araç sığar. Araç için 250/500cm otopark yeri planlanmalıdır. Engelli araçları için ise 350/500cm yer ayrılmalıdır.
Böylece araç geçiş yolu için 640cm mesafe kalmaktadır.














Otopark tek yönlü rampa genişliği 2.50 m den az olmamalıdır. İdeali 3.30 m ve yanlarında 20cm bordür olmasıdır. Büyük otoparklar için iniş ve çıkış rampaları farklı konumlarda olmalıdır.

Otopark rampa eğimi %20'yi aşmamalıdır. Eğimin ideali %10 civarı olmasıdır. Başlangıç ve bitişlerinde 4'er m uzunluğunda geçiş rampası yapılmalıdır. Bu geçiş rampaları genel eğimin yarısı kadar olmalıdır.

Otopark içi rampanın kenarlarında 1.00 m yüksekliğinde parapet yapılmalı ve bu parapet en az 10 cm kalınlığında betonarme olarak yapılmalıdır.

Kapalı otoparkların yüksekliği en alçak yerinde min. 2.00m olabilir. Araç geçiş yolu için ideal yükseklik 2.20m 'dir. Buna 25cm yönlendirme levhaları ve 50cm tesisat kanal geçişi için yer bırakılmalıdır. Otopark Katı yüksekliği 3.50m yapılması ideal olandır.

Otoparklarda yol mümkün olduğu kadar sürekli olmalıdır, çıkmaz sokak halinde yapılmamalıdır. Ofis ve Alışveriş merkezi gibi kamuya açık otoparklarda , 5 otopark sayısını geçtiği zaman çıkmaz sokak halinde bırakmayıp, ikinci geçiş verilmelidir.

Kapalı otoparklarda: araç geçen yerlerdeki kolon çevrelerine bariyer konulmalıdır.
Bariyer olan tüm kolonlara, kolon işaret boyası yapılmalıdır.
Duvar koruyucu bariyer: araç geçen yolların kenarındaki duvarlara, rampa kenarı duvarlara(yanında araç parkı veya yolu varsa ) , hol mekanı kenarlarına yapılmalıdır.

7 yorum:

gastkag dedi ki...

bilgiler için teşekkürler..küçük kapalı otoparklarda (30 araçlık)giriş-çıkışların aynı rampadan verilmesi mümkün mü acaba?

dilek dedi ki...

30 araçlık otoparkın nereye ait olduğuna bağlı olarak rampa ihtiyacı değişir. ( ayrıca bulunduğu cadde veya sokağın trafik yoğunluğu da göz önüne alınmalıdır.)
eğer konut ise 0-50 arası tek rampa yeterli olur,
eğer ofis, alışveriş binası ise tek rampa yetmez. ya geniş rampa yapılmalı , ya da ayrı yerlerden iki rampa yapılmalıdır.
ofis binasında 10-12 araçlık olsa tek rampa yeterli olur.

Selman Karaduman dedi ki...

Merhaba,

yayınladığınız bilgiler çok kıymetli ,teşekkürler.

Size danışmak istediğim 2 husus var.

Bitişik nizam ve ön bahçesiz bir ofis yapısında 60 araçlık otoparka tek rampa ile giriş çıkış yönetmeliklere göre uygun mudur?
Ben net bir bilgi göremedim.

diğer husus ise..

otopark iç dolaşım alanlarında yollar en az kaç m. olmalıdır.bazı noktalarda tek yönlü yol yapılması uygun mudur?

şimdidden teşekkür ederim.

Saygılarımla

Selman Karaduman dedi ki...

Merhaba,

yayınladığınız bilgiler çok kıymetli ,teşekkürler.

Size danışmak istediğim 2 husus var.

Bitişik nizam ve ön bahçesiz bir ofis yapısında 60 araçlık otoparka tek rampa ile giriş çıkış yönetmeliklere göre uygun mudur?
Ben net bir bilgi göremedim.

diğer husus ise..

otopark iç dolaşım alanlarında yollar en az kaç m. olmalıdır.bazı noktalarda tek yönlü yol yapılması uygun mudur?

şimdidden teşekkür ederim.

Saygılarımla

dilek dedi ki...

Merhaba, bilgiler işinize yaradıysa çok sevindim.

aşağıda vereceğim bilgiler yönetmelikten değil, yaptığımız projelerden , yapılması gereken uygulamadır.
otoparka tek rampa ile giriş çıkış yapılması uygun ancak en az 6m genişliği olmalı, aynı anda giriş-çıkış yapılabilmeli.
iç dolaşım yolları en az 6m olmalı, eğer kenarında araç parkı yoksa tek yönlü daha dar yol olabilir.
saygılarımla.

Elif Onay dedi ki...

"Otoparklarda yol mümkün olduğu kadar sürekli olmalıdır, çıkmaz sokak halinde yapılmamalıdır. Ofis ve Alışveriş merkezi gibi kamuya açık otoparklarda , 5 otopark sayısını geçtiği zaman çıkmaz sokak halinde bırakmayıp, ikinci geçiş verilmelidir."
Şeklinde verdiğiniz bilgi bir kanun veya yönetmeliğe bağlı verilmiş bir bilgimi yoksa deneyimleriniz sonucunda elde edilmiş bir bilgimidir.Proje savunmamda kullanıcamda bilgini sağlamlığına ihtiyacım var.Şimdiden teşekkürler...

dilek dedi ki...

Bu bilgi uluslararası çalışan trafik danışmanımızdan aldığım bilgidir. Bir yönetmelikte yazdığını sanmıyorum.