KAPALI OTOPARK

Eğer bir binanı altı otopark olarak kullanılacaksa , tasarıma başlanırken 8.20m'lik akslar seçilmesi uygun olur. 820cm de aks aralığına 3'er araç sığar. Araç için 250/500cm otopark yeri planlanmalıdır. Engelli araçları için ise 350/500cm yer ayrılmalıdır.
Böylece araç geçiş yolu için 640cm mesafe kalmaktadır.














Otopark tek yönlü rampa genişliği 2.50 m den az olmamalıdır. İdeali 3.30 m ve yanlarında 20cm bordür olmasıdır. Büyük otoparklar için iniş ve çıkış rampaları farklı konumlarda olmalıdır.

Otopark rampa eğimi %20'yi aşmamalıdır. Eğimin ideali %10 civarı olmasıdır. Başlangıç ve bitişlerinde 4'er m uzunluğunda geçiş rampası yapılmalıdır. Bu geçiş rampaları genel eğimin yarısı kadar olmalıdır.

Otopark içi rampanın kenarlarında 1.00 m yüksekliğinde parapet yapılmalı ve bu parapet en az 10 cm kalınlığında betonarme olarak yapılmalıdır.

Kapalı otoparkların yüksekliği en alçak yerinde min. 2.00m olabilir. Araç geçiş yolu için ideal yükseklik 2.20m 'dir. Buna 25cm yönlendirme levhaları ve 50cm tesisat kanal geçişi için yer bırakılmalıdır. Otopark Katı yüksekliği 3.50m yapılması ideal olandır.

Otoparklarda yol mümkün olduğu kadar sürekli olmalıdır, çıkmaz sokak halinde yapılmamalıdır. Ofis ve Alışveriş merkezi gibi kamuya açık otoparklarda , 5 otopark sayısını geçtiği zaman çıkmaz sokak halinde bırakmayıp, ikinci geçiş verilmelidir.

Kapalı otoparklarda: araç geçen yerlerdeki kolon çevrelerine bariyer konulmalıdır.
Bariyer olan tüm kolonlara, kolon işaret boyası yapılmalıdır.
Duvar koruyucu bariyer: araç geçen yolların kenarındaki duvarlara, rampa kenarı duvarlara(yanında araç parkı veya yolu varsa ) , hol mekanı kenarlarına yapılmalıdır.

23 yorum:

gastkag dedi ki...

bilgiler için teşekkürler..küçük kapalı otoparklarda (30 araçlık)giriş-çıkışların aynı rampadan verilmesi mümkün mü acaba?

dilek dedi ki...

30 araçlık otoparkın nereye ait olduğuna bağlı olarak rampa ihtiyacı değişir. ( ayrıca bulunduğu cadde veya sokağın trafik yoğunluğu da göz önüne alınmalıdır.)
eğer konut ise 0-50 arası tek rampa yeterli olur,
eğer ofis, alışveriş binası ise tek rampa yetmez. ya geniş rampa yapılmalı , ya da ayrı yerlerden iki rampa yapılmalıdır.
ofis binasında 10-12 araçlık olsa tek rampa yeterli olur.

Unknown dedi ki...

Merhaba,

yayınladığınız bilgiler çok kıymetli ,teşekkürler.

Size danışmak istediğim 2 husus var.

Bitişik nizam ve ön bahçesiz bir ofis yapısında 60 araçlık otoparka tek rampa ile giriş çıkış yönetmeliklere göre uygun mudur?
Ben net bir bilgi göremedim.

diğer husus ise..

otopark iç dolaşım alanlarında yollar en az kaç m. olmalıdır.bazı noktalarda tek yönlü yol yapılması uygun mudur?

şimdidden teşekkür ederim.

Saygılarımla

Unknown dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
dilek dedi ki...

Merhaba, bilgiler işinize yaradıysa çok sevindim.

aşağıda vereceğim bilgiler yönetmelikten değil, yaptığımız projelerden , yapılması gereken uygulamadır.
otoparka tek rampa ile giriş çıkış yapılması uygun ancak en az 6m genişliği olmalı, aynı anda giriş-çıkış yapılabilmeli.
iç dolaşım yolları en az 6m olmalı, eğer kenarında araç parkı yoksa tek yönlü daha dar yol olabilir.
saygılarımla.

Adsız dedi ki...

"Otoparklarda yol mümkün olduğu kadar sürekli olmalıdır, çıkmaz sokak halinde yapılmamalıdır. Ofis ve Alışveriş merkezi gibi kamuya açık otoparklarda , 5 otopark sayısını geçtiği zaman çıkmaz sokak halinde bırakmayıp, ikinci geçiş verilmelidir."
Şeklinde verdiğiniz bilgi bir kanun veya yönetmeliğe bağlı verilmiş bir bilgimi yoksa deneyimleriniz sonucunda elde edilmiş bir bilgimidir.Proje savunmamda kullanıcamda bilgini sağlamlığına ihtiyacım var.Şimdiden teşekkürler...

dilek dedi ki...

Bu bilgi uluslararası çalışan trafik danışmanımızdan aldığım bilgidir. Bir yönetmelikte yazdığını sanmıyorum.

Unknown dedi ki...

3578 m2 olan parselimize 11 kat ve 44 daire bina yapılmak istenmektedir,arsa sahipleri olarak bina altı kapalı otopark olmasını talep ettik.Müteahit firma buna zorunluluk olmadıgını ve bahçeyi otopark olarak tahsis edeceklerini bildirdiler.Sorum şu:Bu şartlarda bahçe otopark olarak kullanılabilirmi veya hangi şartlarda kapalı otopark istenebilir,veya bu tip konut binalarında KAPALI OTOPARK ZORUNLULUGU mevcutmudur.Saygılarımla Ayhan Güzel / Ankara

Cadmaster dedi ki...

Öncelikle bilgileriniz için çok teşekkürler araç rampasının eğimi %20 olarak yazmışsınız bunun belirli bir dayanağı varmı varsa paylaşabilirmisiniz belediye ile sıkıntı yaşıyorum çünkü...

dilek dedi ki...

İstanbul Otopark Yönetmeliği'nde aşağıdaki şekilde bilgi var:
5.03.e) Umumi otoparklarda rampa eğimi % 15’ten fazla olamaz. Umumi otoparklar
haricinde, otopark ihtiyacını bünyesinde karşılayan binalarda otopark rampası eğimi %20’den fazla olamaz.
Ben de bu bilgiye dayanarak zamanında bu yazıyı yazmışım anlaşılan.

dilek dedi ki...

Ayhan bey,geç cevap veriyorum ne yazık ki.
Otopark Yönetmeliğinde 5.a. maddesinde belirtildiği gibi :
Binaların mevzuata göre belirlenecek otopark ihtiyaçlarının, mutlaka kendi binasında/parselinde karşılanması esastır.
Arsa üzerinde yönetmeliğin belirlediği kriterlere uyarak otopark yapılabilir, kapalı olması gerekmemektedir.

Konya Web Tasarım dedi ki...

Bilgiler için sağolun. otopark çizgisinin ana rengi sarı dışında olabilir mi ?

dilek dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
otopark çizgisi dedi ki...

Faydalı bir blog olmuş, paylaşımlar işimize çok yaradı teşekkür ediyorum. Elinize sağlık devamını bekliyoruz ..

Adsız dedi ki...

merhaba, 8 haneli apartmanınızın bodrumu kapalı otopark olarak yapılmış. Fakat giriş rampası eğimi tahminen 20% den yüksek olduğundan giriş çıkış yapılamamakta. Rampanın eğimini değiştirmek için kimin yardımıalınabilir? Tekrar proje çizilmesimi gerekir? Bu konu hakkında hiçbir bilgim yok. Yardımınızı rica ediyorum.

dilek dedi ki...

Geç cevap için üzgünüm. Otoparkınızın eğimini yeniden hesaplayıp - tabi yeterli yer var ise- basit bir proje çizilmesi gerekir. İnşaatı yapmak üzere bir firma bulursanız size proje konusunda yardım edeceklerini sanıyorum.

Unknown dedi ki...

Merhaba Dilek Hanım,
50 dairelik apartmanımızın altında otopark var, ancak otopark girişi yönetmeliğe uygun değil gibi geldi bana. Şöyle ki; rampa genişliği 3.70m ancak direk otoparka girmiyor, çıkıştan hemen sonra 90 derecelik ( L dönüşü ) bir dönüş var. L dönüşünün olduğu hemen yerde ölçtüm 3.70m Daha kullanmadığımız için bilmiyorum. Bu durumda araç çıkışından hemen sonra dönüş manevrası yapılabilir mi?
Yardımlarınız için teşekkür ederim şimdiden.

dilek dedi ki...

Mehmet bey, otoparktan çıkınca dönüş yapılması konusunda bir kısıtlama yoktur. otopark ve imar yönetmeliğine hızlıca baktım ama dönüş çapı ya da rampa genişliği hakkında bilgi göremedim. bu durumda yapı yaklaşma sınırı içinde olduktan sonra yönetmeliğe aykırı olduğunu sanmıyorum. Neufert adındaki yapı standartları kitabına göre ideal araç dönüş yarıçapı 4.35m-6.30m arasında. 3.70 sanırım biraz dar, ancak manevrayla çıkabileceğinizi düşünüyorum.

Unknown dedi ki...

otopark çizgisi yapan firmalar olarak blogunuzu çok beğendik.

Unknown dedi ki...

Merhaba iyi çalışmalar 50cm yükseklikden otoparka araç inişi olacakdır... İdeal ramba uzunluğunu nekadar yapmam lazım..

dilek dedi ki...

İdeal otopark rampa eğimi %10 dur. 50cm inmek için 5 metre uzunluğunda bir rampa olacaktır. %10 dan daha dik bir rampa yapılacak olursa rampanın başına ve sonuna 3 metre uzunluğunda ana eğimin yarısı kadar geçiş rampası yapılmalıdır. (arabaların altının sürtmemesi için)

Unknown dedi ki...

merhaba bizim sitenin otoparkı var ama inişi aşırı rampa olduğundan inmekte çıkmakta imkansız bu sorunla ilgili ne yapabilirim . otoparka hicbir araç giremiyor otoparkı kullanamıyoruz bina 3 yaşında . bu sorunla ilgili ne yapabilirim degerli bilgilerinizi paylaşırsanız memnun kalırım teşekkürler.

dilek dedi ki...

Rampayı uzatmanız ve eğimini yeniden ayarlamanız gerekiyor. İdeali rampanın genelinde %10 eğim. Eğer olamıyorsa başlangıç ve sonunda 3'er metre boyunca maksimum %10 eğim, ortasında maksimum %20 eğim. Yani baş ve sondaki geçiş rampası , ortadaki eğimin yarısı kadar eğimde olmalı.